Ta'aruf

My photo
Diriku Bukan Ustazah..Hanya seorang Hawa yang berusaha ke Jannah !..Sedang di amanahkan Allah untuk mendidik Ummah seluruhnya..Moga dapat menjadi warga pendidik yang berilmu dan beriman pastinya..Moga dapat menjadi ladang pahala dan juga menjadi bekalan ke Syurga-Nya..Aamiin..

Sunday, July 17, 2011

KenAnGan iTu 'MemBunUhku'..



Assalamualaikum..


Hati terasa sunyi..fikiran melayang tak bertepi..mata masih mencari2..mencari sesuatu yang tak pasti..ku pandang kiri, ku pandang kanan, ku pandang depan, ku pandang belakang, ku pandang semuanya..tapi KOSONG!!!..ia membuatkan fikiranku mula mengenangkan pelbagai kisah suka duka hidupku..tiba2 terkenang aku pada mu wahai sahabatku..


AZIMAH BINTI ABU BAKAR


teman baikku ketika di matrik dulu..pemergiaannya setahun lalu akibat penyakit Leukemia tak kan pernah luput dalam ingatan ini..sehingga sekarang saya masih tidak mampu memaafkan diri sendiri..kesilapan saya dan kebodohan saya memberi penyesalan yang teramat besar buat diri saya..saya masih ingat akan permintaannya 4 bulan sebelum pemergiaannya melalui mesej..


"erna,aku dah keluar hospital.mai la melawat aku. rindu giler nak gelak2 dengan ang"
"ang dah sihat ke imah?"
"dah...hai..tak kan nak tengok aku sakit lagi kottt"
"uish..aku saje je la tanye.ok2,insyaAllah nanti dah bukak sem aku melawat ang ye.sekarang ade kat kampung susah nak keluar"
"owh..ok2,datang tau.miss u.."
"owrait..miss u toooo.."


semuanya berakhir begitu sahaja..saya??insan yang paling pentingkan diri sendiri!!saya fikir dia sudah sihat, jadi mungkin saya banyak masa lagi untuk pergi melawatnya pada bila2 masa sahaja.


hari demi hari..minggu demi minggu..bulan demi bulan berlalu..
4 bulan selepas itu, semasa saya dalam perjalanan untuk ke tournament taekwando, saya mendapat mesej dari Aina..kawan semasa di matrik dulu..


"salam..erna, imah dah takde.."


Haaa?????!!!!


Ya Allah......kawanku??..hanya air mata yang menjadi teman pada tika itu..fikiran saya kosong!! hati saya apatah lagi..ingin saja saya pergi berjumpanya buat kali terakhir,ingin memohon maaf kepadanya..tapi apakan dayaku..


IMAH..seorang yang sangat ceria..periang..peramah..walaupun sakit, tak pernah menunjukkan yang dia sedang sakit..hingga ke akhir nafasnya dia masih ceria bersama insan yang dekat dengannya..mana mungkin kan ku cari ganti sahabat seperti itu..tapi benarlah kata orang, kita akan tahu menghargai seseorang itu setelah dia pergi..


saya dan kawan2 berpakat untuk menziarahinya, tapi malangnya kami semua tidak tahu di mana rumahnya..dengan ditemani tangisan saya meninggalkan pertandingan taekwando itu begitu sahaja..saya pulang ke kolej dengan hati yang kosong, hati yang penuh dengan penyesalan..Ya Allah......mengapa sukar untuk ku percaya semua ini..


MENGAPA ERNA??MENGAPA??kawan2mu yang lain semuanya sudah pergi melawatnya ketika dia sedang sakit..tapi mengapa dirimu tidak meluangkan masamu untuk melawatnya??!!!!


Sehingga sekarang saya masih ingat semua itu..setiap kali melihat gambarnya, pasti air mata ini meminta2 untuk dijatuhkan ke bumi..mana mungkin saya mampu memaafkan diri yang hina ini..hanya doa yang mampu ku kirimkan buatnya di sana..semoga dia ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman dan semoga dia damai di sana..AMIN...




Ajal maut..tidak kenal siapa,tidak kenal usia,tidak kira tempat dan tidak kira masanya..jika sudah ditakdirkan ia tiba, tak kan lambat sesaat dan tidak akan cepat sesaat pun..




Wahai diriku yang hina..sedarlah...persiapkan lah dirimu untuk bekalanmu 'di sana'..takutlah kau akan kematian mu..kerana mati itu adalah PASTI..


Wassalam..

1 comment:

Pandangan dan juga nasihat anda sangat di alu2kan..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...