Ta'aruf

My photo
Diriku Bukan Ustazah..Hanya seorang Hawa yang berusaha ke Jannah !..Sedang di amanahkan Allah untuk mendidik Ummah seluruhnya..Moga dapat menjadi warga pendidik yang berilmu dan beriman pastinya..Moga dapat menjadi ladang pahala dan juga menjadi bekalan ke Syurga-Nya..Aamiin..

Tuesday, June 26, 2012

Perjuangan Suci, Keredhaan Ilahi



Happy !! Gumbira !! Ceria !! Tersenyum Bahagia !! 
SUBHANALLAH..ALHAMDULILLAH..ALLAHUAKBAR !!ALLAHUAKBAR !!ALLAHUAKBAR !!

Masa tengah makan malam, tiba2 bunyi mesej masuk..
daripada --> Kak Dayah Usrah..:)

"Dr Mursi menang di Mesir ! Allahuakbar ! Allahuakbar ! Allahuakbar ! Semoga ada sinar baru akan muncul ya Allah..Alhamdulillah.."

** ops ! dapat mesej baru tau? hee..bukan tak ambil tahu tentang pilihan raya di Mesir sebelum ni tauuu..cuma kali ni lambat update tentang pekembangan mengenai hal ni..maklumlah, dah kurang tengok TV sekarang ni..

Lepas je dapat mesej tu, bergenang2 rasanya mata ni..berbunga2 hati ni..syukur tak terhingga padamu Ya Allah........:')

Alhamdulillah..atas limpah berkat dari Allah, kemenangan itu milik umat Islam. Dr. Muhammad Mursi, merupakan calon Parti Keadilan dan Kebebasan (Hizb Al-Huriyyah wal 'Adalah) kelolaan Ikwanul Muslimin yang telah pon diumumkan sebagai Presiden Mesir yang baru. Kemenangan yang cukup bermakna ini bukan sahaja bermakna kemenangan buat rakyat Mesir tetapi kemenangan buat umat Islam di seluruh dunia..

Menjadi tanggungjawab kita sebagai muslim dan umat Islam yang sedar untuk sama-sama menyokong perjuangan suci Ikhwanul Muslimin yang inginkan Islam kembali semula tertegak di atas muka bumi Allah..:')

Dr Mursi pemimpin yang menghafal 30 juzuk Al-Quran..Subhanallah..
Dengan pantas dan tuntas terus je update status FB..wink3 !! ^_^  siyes !! memang excited sangat masa tu..nak share dengan semua orang mengenai hal ni...sebab ia bukan tentang mereka dan negara mereka, tapi tentang mereka, kita dan agama kita Islam..
K.I.T.A..Ya !! KITA..


Dan seorang sahabat telah pun meninggalkn commentnya..^_^
seronok tau bila kita ada kawan2 yang sefikrah dengan kita ni..kan3..:)

ni lah kata2 sahabat saya tu..
"Alhamdulillah,Malam ini, SPR Mesir Mengesahkan kemenangan Dr Muhammad Mursi dari FJP (calon ikhwan Muslimin ) . Kemenangan ikhwan Muslim memberi sinar baru perjuangan Islam, kemenangan ini juga memberi sinar kepada Palestine, bumi umat Islam yang di jajah sekian lama. Namun ia baru permulaan, banyak lagi cabaran dan harapan yang bukan sahaja mereka, juga tanggungjawab kita untuk memastikan Islam yang memberi keadilan untuk semua Menang."

WE LOVE..WE CARE..
 Aamiin..mudah2an..semoga semuanya akan terbela dengan bangkitnya Pemimpin Islam yang benar2 memegang al-Quran dan Sunnah sebagai panduan hidupnya..menurut sumber2 yang saya baca, Dr Mursi ni merupakan Pemimpin ke2 yang menghafal 30 Juzuk al-Quran selepas Pemimpin Palestin..Subhanallah.....Alhamdulillah...yang ni barulah betul2 pemimpin yang BERWIBAWA...:')

"Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan, Dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk ke dalam deen Allah, Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat."
[an-Nasr, 110:1-3] 
Apakah akan ada Sultan Muhamad al-Fateh yang ke2..??
Harapan yang sama di harapkan untuk negaraku ini..semoga suatu hari nanti ISLAM akan tertegak dengan teguh dan kukuh di negara ku ini dengan adanya pemimpin2 yang benar2 mengamalkan ISLAM (al-Quran dan Sunnah) di setiap perkara yang di lakukan..InsyaAllah..

Barakallah..Barakallah..Barakallah..

Thursday, June 21, 2012

Kenangan Mengusik Jiwa



Dalam usaha meneruskan perjalanan ke hadapan, kadang2 akan datang perasaan ingin menoleh ke belakang walau sekejap..

MUNGKIN..
Jika dulu di saat itu kita bahagia, sedangkan mereka menderita..
Kini kita pula menangis kecewa, mereka pula sedang ketawa gembira..
atau mungkin sebaliknya..

Sentiasa ingatkan pada diri bahawa hidup ini sememangnya umpama RODA !!
Tak selalunya kita di atas, tak juga selalu di bawah..Apa yang kita ada hari ini tak mungkin kan kekal menjadi milik kita selamanya..(sememangnya semua tidak akan kekal, kerana hidup ini hanya SEMENTARA)

Hidup kita sememangnya di luar jangkaan..Selalunya, apa yang tidak terduga itulah yang akan berlaku pada kita tanpa kita bersedia..Boleh jadi ia datang tanpa di duga, dan boleh jadi pula ia hilang tanpa di sangka..Perancangan ALLAH mengatasi segalanya..

Semua orang tak lari dari kesilapan..yes ! itu adalah common words !
tapi tak semua orang mahu belajar dari kesilapan itu..

KESILAPAN ITU BIASA, YANG TAK MAHU BELAJAR DARI KESILAPAN ITU YANG TAK FAHAM BAHASA !! ^_^

Tanpa PENGALAMAN, tiadalah PENGAJARAN..

I learn from that !! Alhamdulillah..Thanks to ALLAH for give me that chance..:')
Terima kasih pada insan2 yang pernah hadir dalam hidup ini..walau hanya persinggahan yang sementara, dan kehadiran itu seketika cuma..namun ia cukup memberi kesan yang sangat bermakna..sungguh ! saya menghargai semua itu..Semoga diriku, dirimu dan mereka semua mengecapi kebahagiaan yang diredhai Ilahi...Aamiin...:)

Barakallah..Barakallah..Barakallah..

Tuesday, June 19, 2012

Yang Jauh Dari Sempurna



Sesungguhnya aku hanya INSAN BIASA..
Jangan pernah anggap aku manusia SEMPURNA..
kerana hakikatnya aku lakukan KESILAPAN juga..
sama seperti kau dan mereka..

ASTAGHFIRULLAHALAZIM............ :'(
Ku bimbang IMAN tak terjaga..
HATI terus alpa..
AKAL tak bermaya..
JIWA kian terseksa..

ALLAHURABBI..
aku takut..
Sungguh aku takut..
Aku takut tenggelam di dalam juram yang binasa..
Jalan kehidupan yang penuh tipu daya dunia..
Yang mampu campakkan aku ke NERAKA..
Sedang yang ku impikan adalah SYURGA..

ALLAH HU YA ALLAH..
Ku tahu aku tak layak ke SYURGA-MU, namun tak pula aku sanggup ke neraka-Mu..:'(

" Semua ke SYURGA..kecuali dia..ku bimbangi DIA lah diri ku"
(Petikan lirik lagu 'Aku Hanya Umar' )
--> Sedangkan Saidina Umar al-Khatab antara sahabat Nabi yang di janjikan SYURGA pun masih bimbang dirinya akan di campak ke neraka..apatah lagi diri ini ??? yang tak punya apa2..:'(

ALLAH..ALLAH..ALLAH..
Astaghfirullah.. Astaghfirullah.. Astaghfirullah..


Sunday, June 17, 2012

Terduga Diduga Dugaan..:)


Alhamdulillah..
minggu exam dah berlalu seminggu, bermakna 2 paper telah SELAMAT di harungi..
sedang berjuang untuk paper yang seterusnya yang sangat2 mencabar..^_^
4 paper more !! fighting !!

hidup sememangnya tak sunyi dengan DUGAAN kan?
walau di duga, walau di uji..saya tetap bersyukur pada Ilahi..kerana itulah yang akan lebih mendekatkan saya pada-Nya..MANUSIA !! sering alpa, mudah lupa ! diberi kesenangan dan kebahagiaan, terus lupa akan erti sebuah kesyukuran..tapi bila di 'tegur' oleh Tuhan, barulah timbulnya penyesalan..Astaghfirullah....:'(
** perlu lebih muhasabah diri..


Sabtu lepas, di duga dengan musibah yang datang tanpa di sangka..peritnya sangat terasa..:'(
masa nak turun ambil air di tingkat bawah kolej, tiba2 tergelicir..Allahurabbi.....sungguh terasa itu adalah 'teguran' dari ALLAH..sedang otak ligat memikir, tiba2...DUSH !! sakitnya ?? hanya mampu membisu..

Hari Pertama..
cool jer..^_^..tak sakit sangat pun....

Hari Kedua..
rasa lemah seluruh badan..masa solat asar, sujud terakhir tak mampu sujud lama sebab sakit yang teramat..baru terasa kesannya...Allahuakbar ! Allah saja yang tahu keperitannya..:'(
terus cari maklumat siapa2 yang pandai mengurut..Alhamdulillah, ada seorang kawan iaitu Cik Ika yang sudi mengurut..selepas sejam di urut, hasilnya sangat memuaskan..sakit sudah hilang.Alhamdulillah..semuanya berlaku dengan izin ALLAH..:)


Hari Ketiga..
bengkak dah hilang, tapi dalam perut pulak yang sakit2..macam bengkak2 je rasa isi2 perut ni..paling teruji masa menjawab paper exam pertama..30 minit pertama tiba2 sakit menyerang..cuba bertahan 15 minit kemudian dan akhirnya ambil keputusan untuk keluar dari dewan peperiksaan..my frens said "cepatnya Erna keluar, mesti dapat jawab semua..hebat betul !"
kalau lah diorang tahu betapa diri ini menderita ketika itu..:'(
ramai yang nasihatkan untuk ke klinik.....KLINIK??means akan melibatkan doktor + ubat kan??

UBAT??? Gulpp !!
perkara yang paling MENGGERUNKAN..tapi di sebabkan terlalu sakit, decide jugak pergi petang tu..Easy work..doktor tepuk2 perut then cakap tak ada apa2..bagi ubat 2 3 jenis pastu boleh balik..aik?? kita punya lah menanggung sakitnya, dia boleh kata tak ada ape2??..GOOD !! bukan tak bersyukur, tapi nampak doktor tu ambil mudah jer...kalau macam tu saya pun nak jadi doktor lah !!
???????
 ** Wahai MUSLIMAH, bila ke klinik pastikan minta doktor MUSLIMAT untuk pemeriksaan ye..ringan2kan lah mulut tu mintak masa pendaftaran, mesti dapat ! InsyaAllah, ALLAH akan mudahkan kalau kita betul2 niat nak menjaga..:)
MALAYSIA masih belum DARURAT ! yang HARAM tetap HARAM..

Hari Keempat..
Alhamdulillah..walaupun tak makan ubat yang diberikan doktor tu, dengan izin ALLAH sudah beransur pulih..Empat hari menanggung kesakitan, bermakna 4 hari juga saya tak hubungi Mak dan Abah saya..
sedangkan kebiasaanya akan telefon 2 @ 3 hari sekali..tapi tidak kali ini..disebabkan tak nak diorang risau, jadi terpaksa diamkan diri..terpaksa menangung sakit seorang diri..sebab kalau call macam biasa, nanti mula lah nak emosi2..sedih ! kantoi pulak sakit tu..so, was decide untuk rahsiakan jer..:)

DI DUGA lagi SEKALI..
Khamis..14 Jun 2012, terlakar sebuah lagi musibah yg berlaku..
Cermin mata hilang + Cincin tertinggal di masjid masa ambil wuduk..
kehilangan 2 C dalam satu masa..
Cincin tu tak kisah sangat, lepaskan dengan rela..:)
tapi cermin mata tu..............:'(
no idea,,tak tahu samada ia sekadar main nyorok2 atau telah disorok oleh penyorok2..
REDHA...ya!! saya redha..
satu lagi 'teguran' dari ALLAH sebenarnya sebab saya lalai pada tika itu..:'(
Astagfirullahalazim...
Moga ALLAH mengampuni..:'(


Moga semua yang telah berlalu memberi ibrah kepada diri ini..di saat diri mula kealpaan, Allah menegur untuk menyedarkan diri bahawa diri sedang melakukan kesilapan..mungkin kerana HATI sedang terbuai, IMAN mula terabai..perlu lebih berMUJAHADAH !! Agar ALLAH redha..

Walaupun teruji perjalanan kehidupan, hidup harus diteruskan dengan penuh kesabaran..4 paper menanti..moga ALLAH memberkati masa yg masih tinggal untuk saya mengulangkaji pelajaran sebaik mungkin..InsyaAllah..:)

Barakallah..Barakallah..Barakallah..

Sunday, June 10, 2012

Kesilapan diperbetulkan, Perjuangan Diteruskan..


Alhamdulillah..syukur kehadrat Ilahi dgn izinNya nafas ini masih miliku..masih diberi peluang untuk merasai nikmat dunia yang fana ini..moga hari2 ku di berkati dan diredhai..:)

Bermula esok, 11hb Jun 2012..
akan bermula lah perjuanganku dalam medan peperiksaan..




persiapan ku?Alhamdulillah..lebih baik daripada sebelum ini..
tidak mahu lagi ku mengulangi kesilapan ku pada semester lepas..
aku lalai..aku JAUH dari diriku yang dulu..
aku kehilangan langkah..aku tersasar dari cara ku dulu...I'M LOST !!
3 paper ku laluinya dengan penuh kelalaian..banyak perkara yang bermain di mindaku sehingga buat aku lupa tugasku sebagai seorang pelajar ketika itu..
YA!! aku lupa..!! aku alpa !! aku lalai..dan akhirnya aku diberikan TEGURAN dari TUHAN..



Namun, aku bersyukur..dengan kesilapan ku itu aku menemui kegagalan yang akhirnya membangkitkan aku dan memberi kesedaran untuk ku meneruskan kehidupan..dan moga2 kali ini ku kan perolehi kembali kejayaan..InsyaAllah..:)

tiada siapa yg harus ku persalahkan, melainkan diri aku sendiri..



Aku tetap bersyukur pada Ilahi, dengan izinNya aku dapat bertemu dengan insan2 yg membawa seribu makna dalam kehidupanku walau terlalu pantas semuanya berlalu..walau ia penuh keperitan, tapi hikmahnya berpanjangan..Alhamdulillah.......
mungkin ku tak miliki apa yang ku mahu, tapi Allah telah berikan segalanya yang ku perlu..

SUBHANALLAH..:')

Andai dapat ku undurkan masa, ingin sekali aku membetulkan segala kesilapan..namun inilah takdir Tuhan..inilah suratan sebuah kehidupan..


kini, aku sudah mampu tersenyum dalam kebahagiaan..segala kesilapan aku jadikan pengajaran..moga aku diberi kesempatan oleh Tuhan, untuk perolehi keredhanNya dalam kebahagiaan ku ini..

Barakallah..Barakallah..Barakallah..


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...