Ta'aruf

My photo
Diriku Bukan Ustazah..Hanya seorang Hawa yang berusaha ke Jannah !..Sedang di amanahkan Allah untuk mendidik Ummah seluruhnya..Moga dapat menjadi warga pendidik yang berilmu dan beriman pastinya..Moga dapat menjadi ladang pahala dan juga menjadi bekalan ke Syurga-Nya..Aamiin..
Daisypath Happy Birthday tickers

Sunday, June 17, 2012

Terduga Diduga Dugaan..:)


Alhamdulillah..
minggu exam dah berlalu seminggu, bermakna 2 paper telah SELAMAT di harungi..
sedang berjuang untuk paper yang seterusnya yang sangat2 mencabar..^_^
4 paper more !! fighting !!

hidup sememangnya tak sunyi dengan DUGAAN kan?
walau di duga, walau di uji..saya tetap bersyukur pada Ilahi..kerana itulah yang akan lebih mendekatkan saya pada-Nya..MANUSIA !! sering alpa, mudah lupa ! diberi kesenangan dan kebahagiaan, terus lupa akan erti sebuah kesyukuran..tapi bila di 'tegur' oleh Tuhan, barulah timbulnya penyesalan..Astaghfirullah....:'(
** perlu lebih muhasabah diri..


Sabtu lepas, di duga dengan musibah yang datang tanpa di sangka..peritnya sangat terasa..:'(
masa nak turun ambil air di tingkat bawah kolej, tiba2 tergelicir..Allahurabbi.....sungguh terasa itu adalah 'teguran' dari ALLAH..sedang otak ligat memikir, tiba2...DUSH !! sakitnya ?? hanya mampu membisu..

Hari Pertama..
cool jer..^_^..tak sakit sangat pun....

Hari Kedua..
rasa lemah seluruh badan..masa solat asar, sujud terakhir tak mampu sujud lama sebab sakit yang teramat..baru terasa kesannya...Allahuakbar ! Allah saja yang tahu keperitannya..:'(
terus cari maklumat siapa2 yang pandai mengurut..Alhamdulillah, ada seorang kawan iaitu Cik Ika yang sudi mengurut..selepas sejam di urut, hasilnya sangat memuaskan..sakit sudah hilang.Alhamdulillah..semuanya berlaku dengan izin ALLAH..:)


Hari Ketiga..
bengkak dah hilang, tapi dalam perut pulak yang sakit2..macam bengkak2 je rasa isi2 perut ni..paling teruji masa menjawab paper exam pertama..30 minit pertama tiba2 sakit menyerang..cuba bertahan 15 minit kemudian dan akhirnya ambil keputusan untuk keluar dari dewan peperiksaan..my frens said "cepatnya Erna keluar, mesti dapat jawab semua..hebat betul !"
kalau lah diorang tahu betapa diri ini menderita ketika itu..:'(
ramai yang nasihatkan untuk ke klinik.....KLINIK??means akan melibatkan doktor + ubat kan??

UBAT??? Gulpp !!
perkara yang paling MENGGERUNKAN..tapi di sebabkan terlalu sakit, decide jugak pergi petang tu..Easy work..doktor tepuk2 perut then cakap tak ada apa2..bagi ubat 2 3 jenis pastu boleh balik..aik?? kita punya lah menanggung sakitnya, dia boleh kata tak ada ape2??..GOOD !! bukan tak bersyukur, tapi nampak doktor tu ambil mudah jer...kalau macam tu saya pun nak jadi doktor lah !!
???????
 ** Wahai MUSLIMAH, bila ke klinik pastikan minta doktor MUSLIMAT untuk pemeriksaan ye..ringan2kan lah mulut tu mintak masa pendaftaran, mesti dapat ! InsyaAllah, ALLAH akan mudahkan kalau kita betul2 niat nak menjaga..:)
MALAYSIA masih belum DARURAT ! yang HARAM tetap HARAM..

Hari Keempat..
Alhamdulillah..walaupun tak makan ubat yang diberikan doktor tu, dengan izin ALLAH sudah beransur pulih..Empat hari menanggung kesakitan, bermakna 4 hari juga saya tak hubungi Mak dan Abah saya..
sedangkan kebiasaanya akan telefon 2 @ 3 hari sekali..tapi tidak kali ini..disebabkan tak nak diorang risau, jadi terpaksa diamkan diri..terpaksa menangung sakit seorang diri..sebab kalau call macam biasa, nanti mula lah nak emosi2..sedih ! kantoi pulak sakit tu..so, was decide untuk rahsiakan jer..:)

DI DUGA lagi SEKALI..
Khamis..14 Jun 2012, terlakar sebuah lagi musibah yg berlaku..
Cermin mata hilang + Cincin tertinggal di masjid masa ambil wuduk..
kehilangan 2 C dalam satu masa..
Cincin tu tak kisah sangat, lepaskan dengan rela..:)
tapi cermin mata tu..............:'(
no idea,,tak tahu samada ia sekadar main nyorok2 atau telah disorok oleh penyorok2..
REDHA...ya!! saya redha..
satu lagi 'teguran' dari ALLAH sebenarnya sebab saya lalai pada tika itu..:'(
Astagfirullahalazim...
Moga ALLAH mengampuni..:'(


Moga semua yang telah berlalu memberi ibrah kepada diri ini..di saat diri mula kealpaan, Allah menegur untuk menyedarkan diri bahawa diri sedang melakukan kesilapan..mungkin kerana HATI sedang terbuai, IMAN mula terabai..perlu lebih berMUJAHADAH !! Agar ALLAH redha..

Walaupun teruji perjalanan kehidupan, hidup harus diteruskan dengan penuh kesabaran..4 paper menanti..moga ALLAH memberkati masa yg masih tinggal untuk saya mengulangkaji pelajaran sebaik mungkin..InsyaAllah..:)

Barakallah..Barakallah..Barakallah..

1 comment:

  1. salam sayang erna...
    percayalah!! ada hikmah di setiap kejadian itu..
    yang pastinya kita tak tahu samaada ia adalah anugerah illahi atau ujian buat kita...
    :)

    ReplyDelete

Pandangan dan juga nasihat anda sangat di alu2kan..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...