Ta'aruf

My photo
Diriku Bukan Ustazah..Hanya seorang Hawa yang berusaha ke Jannah !..Sedang di amanahkan Allah untuk mendidik Ummah seluruhnya..Moga dapat menjadi warga pendidik yang berilmu dan beriman pastinya..Moga dapat menjadi ladang pahala dan juga menjadi bekalan ke Syurga-Nya..Aamiin..

Wednesday, January 26, 2011

PerkahwiNan iTu MENAKUTKAN..??



Assalamualaikum..


hari ni si gadis ini ingin meluahkan perasaan tentang apa yang terbuku di hati mengenai sebuah PERKAHWINAN. saya?hanya insan biasa yang sentiasa inginkan kebahagiaan di dunia ini, dan mengharapkan perolehi kebahagiaan di akhirat juga. sebagai insan yang normal, tidak lari dari berperasaan untuk membina mahligai bahagia seperti orang lain. semestinya semua orang inginkan begitu bukan?


tapi...tapi..dan tapi.......
bila tengok di sekeliling kita ini,tidak kiralah dari surat khabar, TV, radio, internet, dan yang paling memberi kesan apabila terjadi kepada orang2 yang terdekat dengan kita. macam2 hal yang berlaku mengenai perkahwinan. macam2 masalah yang timbul sehinggakan perasaan 'takut' menyelubungi diri.

di tambahkan lagi dengan kata2 seperti...
"alah..kau tak payah kawen.....nyusahkan hidup je!!"
"kau jangan kawen...nanti kau menyesal....."
"kau ingat kalau kau kawen tu laki kau nak sayang kau 24 jam???!!"
"alah...masa bercinta ni boleh lah nak macam2. nanti dah kawen tak de maknanye laki kau nak hadap muka kau tu....."
"kawen ni mule2 je indah....lau dah lame..hurmmm..hampehhh!!"


cukup??puas??puas dah menakut2kan anak2 gadis seperti kami2 ni?ye!!memang anda bercakap dari pengalaman, alasan anda.."kami makan GARAM dulu....".tak dapat di nafikan dengan segala apa yang anda katakan itu, tapi pernah tak terfikir kenapa semua itu terjadi?


kalau semua LELAKI ni SAMA, macam mana boleh ada kes pasal isteri SAMSENG?pasal suami di pukul dengan kuali?pasal suami di tinggalkan bersama anak2 sebab isteri lari bersama kekasih!?tak semua LAKI sama.....dan..dan..dan...tak semua PEREMPUAN juga sama..sebab itu ade kes isteri di simbah cuka getah, di belasah dan macam2 lagi..itu bermakna wanita2 itu baik,thats why diorang tak melawan dan boleh bertahan dengan lelaki2 DURJANA itu!!yang pasti, semua ORANG berbeza............



tak salah nak menasihat dan mengingatkan tapi jangan lah sampai menakut2kan orang seperti kami ini. kenapa tidak DOAkan perkara yang baik2. bagi nasihat, bagi pandangan dan berikan tunjuk ajar yang sewajarnya. tapi jangan lah bagi kata2 MAUT yang boleh menggusarkan kami semua. lain orang lain cara, saya tak mengatakan semua orang yang telah berkahwin adalah seperti ini. TIDAK SAMA SEKALI!!!saya tujukan pada mereka2 yang sememangnya seperti ini. 'sapa makan nasi, dia lah yang akan keyang'..

semua orang inginkan KEBAHAGIAAN di dalam kehidupannya terutama dalam sesebuah perkahwinan. siapa yang mahu rumah tangganya bergolak??kucar kacir??bercerai berai??siapa yang mahu?!tapi kadang2 apa yang berlaku mudah sangat nak menunding jari kepada orang lain. dan yang menjadi mangsanya siapa?


KETAHUILAH....

>>Hubungan kasih sayang antara suami isteri adalah di antara tanda-tanda kebesaran dan rahmat yang dianugerahkan oleh Allah swt kepada kaum manusia. Allah swt telah berfirman dalam Surah al-Rum 30:21:
Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Dia menciptakan untuk kamu pasangan-pasangan dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan.
Al-Qur'an menganggap perkahwinan sebagai "perjanjian yang kuat" (Surah an-Nisa 4:21 ) dan ayat di atas mengajar kita bahawa ia adalah berasaskan perasaan kasih sayang dan kebaikan hati. Kesejahteraan rumahtangga timbul dari sikap saling hormat-menghormati, berlaku adil, bertolak-ansur dan berbelas kasihan antara kedua-dua pasangan perkahwinan itu.<<



jadi,marilah kita sama2 mendoakan yang TERBAIK untuk kehidupan kita samaada yang sudah berumahtangga mahupun yang bakal berumah tangga. semoga rumah tangga yang di bina di berkati oleh Allah SWT dan diberikanNYA kebahagiaan hingga ke akhir hayat.
sesungguhnya saya hanya BUDAK BARU BELAJAR yang masih ingin belajar segala ilmu yang ada di muka bumi ini yang membawa kebaikkan kepada saya. tunjukkan saya jika saya salah. sesungguhnya yang baik itu datangnya dari ALLAH, dan yang buruk itu datangnya dari kelemahan diri saya sendiri.
wassalam
*teringat dekat kawan sekolah..TIKAH n RIZAL yang bercinta dari zaman sekolah lagi. akhirnya kejinjang pelamin jugak diorang. kalau tak silap bulan lepas diorang kawen. SELAMAT PENGANTIN BARU untuk mereka berdua. walaupun kawen mude,hope diorang boleh carry on their life forever.semoga berbahagia hingga ke akhir hayat..Amin.......~_~


korang memang sweet!!~_~
pasni giliran siapa pulak??ngeh3



4 comments:

  1. doa banyak2 biar dapat pasangan yang dapat membimbing kita...
    pastu doa banyak2 biar kita cukup ilmu untuk membimbing zuriat kita...

    insyaALLAH...
    semua akn ok...

    ReplyDelete
  2. 1st time dtg sini. Jgn gitu adik. dlm hidup kita kena ambek risiko. berdoa je agar dpt suami yg baik.

    lgpun, zuriat kita la diharap utk mengirim pahala kat kita bila kita dah tiada nanti.

    ReplyDelete
  3. feqah..trime kasih..
    insyaAllah..mudah2an..
    nasihat 2 akn sntiase di ingati..~_~

    ReplyDelete
  4. kak chik..thanks ye cz sudi dtg cni..~_~
    sgale kate2 kak cik akn adik ingat..
    trime ksih atas peringatan 2 ye..~_~

    ReplyDelete

Pandangan dan juga nasihat anda sangat di alu2kan..=)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...